Korleis gjennomførast undersøkinga?
Alle elevar på 5., 6., 8. og 9. trinn blir inviterte til å delta (7. og 10. trinn svarer på ei anna undersøking). Det er frivillig for elevane å delta. Dei kan hoppe over spørsmål dei ikkje ønskjer å svare på.
Undersøkinga gjennomførast sett inn gjennomføringsperiode her, før de sender ut til føresette.
Tiltak for å sikre høg grad av anonymitet og vern av resultat
Elevane oppgir ikkje namn, og det er ikkje knytt personnummer til svara etter at undersøkinga er avslutta. I nokre tilfelle kan det vere ein marginal risiko for at svar kan gjenkjennast, spesielt ved små skular. Det er strenge skjermingsreglar for korleis resultata blir viste til skular og skuleeigaren for å unngå gjenkjenning av elevane sine svar (indirekte identifisering). Resultat frå undersøkinga skal ikkje publiserast på ein måte som gjer det mogleg å gjenkjenne elevane sine svar.
Undersøkinga er designa slik at anonymiteten til respondenten blant anna ivaretakast ved å bryte koplinga mellom personnummeret og respondentbrukaren etter at svara er registrert. Dette tiltaket sikrar personvernet til deltakarane ved å eliminere moglegheita for å spore svara tilbake til den enkelte elev. Denne praksisen medfører imidlertid at det ikkje er mogleg å endre eller slette individuelle svar i etterkant, sidan det ikkje lenger finst ein identifiserbar link mellom respondentens brukarprofil og dei innsamla dataene.
**Behandlingsansvar og behandlingsgrunnlag**
Kommunen har ansvaret for at personopplysningane blir handsama i tråd med personvernregelverket. Svara blir lagra så lenge det er nødvendig.
Behandlingsgrunnlaget for kommunen sin bruk av læringsmiljøundersøkingar er basert på GDPR art. 6 nr. 1 bokstav c, som tillét handsaming av personopplysningar nødvendig for å oppfylle ei juridisk plikt. Den juridiske plikta for kommunen er fastsett i opplæringslova og tilhøyrande forskrifter:
**Opplæringslova § 12-2:** Sikrar elevane sin rett til eit trygt og godt skulemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.
**Forskrift til opplæringslova § 20-5:** Tillét skulen å i tillegg bruke ikkje-anonyme skulemiljøundersøkingar som ein del av det førebyggjande skulemiljøarbeidet. Undersøkingane må gjennomførast slik at dei grip minst mogleg inn i personvernet til elevane.
**Opplæringslova § 17-12:** Pålegg kommunen å arbeide for å oppretthalde og heve kvaliteten i opplæringa. Kommunen skal sørgje for at skulane jamleg vurderer sin praksis, og kommunestyret skal årleg informerast om læringsmiljø og læringsresultat.
Korleis blir resultata samla inn?
I ei elevundersøking er det tre sentrale aktørar med ulike ansvarsområde:
- Kommunen fungerer som behandlingsansvarleg og bestemmer formålet med og midla til undersøkinga, kva data som skal samlast inn, og korleis dei skal behandlast i samsvar med personvernlovgivinga.
- Conexus opererer som databehandlar på vegne av kommunen. Dei har ansvar for sikker datahandtering og må heile tida følgje gjeldande personvernreglar. Dei hjelper òg kommunen med å handtere henvendingar frå elevar og føresette om personvernspørsmål.
- SePU, som òg er ein databehandlar, speler ei nøkkelrolle ved å forske på datamønster og kvalitetssikre resultata frå undersøkinga. Dei analyserer dataene for å sikre pålitelegheit, brukbarheit og behandlar dei i tråd med personvernreglar.
Saman arbeider desse aktørane for å sikre ei grundig og påliteleg elevundersøking som samtidig ivaretek personvernet til elevane og føresette. Denne strukturen sikrar at undersøkinga oppfyller sitt formål på ein lovleg og påliteleg måte.